Un exemplu: modul în care sunt citite, de către preoți, Moliftele Sf. Vasile cel Mare, care, potrivit tradiției bisericești, ajută la exorcizare.
Întrebat, on-line, de un localnic, în ce condiții pot fi citite aceste molifte, ÎPS Calinic răspunde atât citând legislația BOR, cât și printr-o viziune personală: “Hotărârea Sfântului Sinod privind citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în Biserica Ortodoxă Română din 16-17 februarie 2011 precizează foarte clar: „Pentru a evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, săvârşite cu ostentaţie sau din motive pecuniare, este necesar să se respecte rânduiala citirii Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, aceasta trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor”.
Așadar, aceste molitfe se citesc de către preot sau episcop numai atunci când situația o cere.
Există în popor o apoftegmă: „Nu se trage cu tunul după iepuri”.
Aceasta înseamnă că Molitfele Sfântului Vasile cel Mare nu se citesc când ai în față o lume eminamente sănătoasă, ci doar în cazul în care ai persoane luptate de duhuri necurate.
Celorlalți li se citesc rugăciuni de dezlegare și altele, în nici într-un caz aceste molitfe”.
Totuși, o întrebare ulterioară continuă subiectul cu un exemplu clar: “Înaltpreasfințitul Teodosie de ce le rostește la fiecare slujbă, le-a spus chiar și în eparhia dvs.?
Nu este o încălcare a deciziei Sinodului, la care faceți trimitere?”
De această dată, ÎPS Calinic nu mai este așa categoric, semn că ierarhia contează și în biserică : “În diptice, scaunul episcopal de Tomis este înaintea celui de Suceava și, ca atare, în slujire arhiepiscopul Tomisului este protos, iar ca protos conduce slujba”.
Concluzia? ÎPS Teodosie trage cu tunul după iepuri…
TEODOR PUȘCAȘU